Seznamte se s myšlenkovými mapami – pomohou Vám i Vašim žákům při rozhodování, plánování, umožňují vizuální podporu myšlení, zápis z výuky.
Myšlenková (mentální) mapa může sloužit také jako cesta k prohlubování učiva a k diferenciaci podle zájmu nebo nadání. Přibližte svým žákům učivo jiným způsobem, žáci jsou při tvorbě vlastní mapy aktivnější a tvůrčí.

Myšlenkové mapy

  • Mentální mapy (Mind Maps)
  • Porfyrios z Tyru, Leonardo da Vinci, Tony Buzan
  • Graficky zpracované schéma většinou s jedním výchozím bodem
  • Zachycuje chod myšlenek a jejich strukturu
  • Schémata, pomáhají hledat, ujasnit si a strukturovat jakékoliv informace
  • Přehled o souvislostech, snadné členění textu
  • Usnadňují spolupráci více osob na řešení problému
  • Papír, počítač, tablet

Druhy grafických znázornění pojmových map

Tvorba myšlenkových map

  • Zvolte téma (uprostřed), podtémata, detaily
  • Zapište hlavní pojmy na tabuli
  • Využívejte různou tloušťku spojnic, směrem k okraji se zeslabují
  • Využívejte barvy, obrázky, speciální symboly
  • Vkládejte odkazy na internet, videa, fotografie
  • Zapisujte přehledně, seskupujte, spojujte

Papírové nebo digitální?

Proč ve škole využívat myšlenkové mapy

  • K lepšímu pochopení, diskuse, brainstorming
  • Motivace, pochopení , utřídění a zapamatování učiva, názorné
  • Forma zápisu do sešitu, zaznamenání výkladu
  • Během jedné i více vyučovacích hodin
  • Společná tvorba během výuky – podporuje diskusi a zapojení žáků
  • Řešení různých problémových úloh, hledání souvislostí
  • Analýza děje (příběhy, pohádky, knihy)
  • Projekty – jejich příprava a prezentace, týmová spolupráce
  • Pro žáky se SPU
  • Příprava učitele na vyučovací hodinu